سایت تخصصی پایان نامه های دانشگاهی

سایت تخصصی بررسی پایان نامه های دانشگاهی

سایت تخصصی پایان نامه های دانشگاهی

سایت تخصصی بررسی پایان نامه های دانشگاهی

پایان نامه های کارشناسی ارشد خرید و فروش و معاوضه پایان نامه آرشیو پایان نامه مجموعه کامل پایان نامه دسترسی متن کامل پایان نامه های ایران داک (گنج)رشته حسابداری مدیریت دولتی بازرگانی مالی منابع انسانی زنجیره تامین حقوق جزا جرم شناسی بین الملل خصوصی عمومی برق قدرت مواد نساجی هنر هوافضا مقاله isi فناوری اطلاعات علوم ارتباطات معماری و شهرسازی برنامه ریزی شهری ریاضی زیست شناسی کشاورزی تربیت بدنی بازاریابی گرافیک پژوهش هنر تبدیل انرژی مشاوره ساخت و تولید صنایع غذایی رایگان پروژه تحقیق پژوهش مقاله پلیمر سمینار

  • ۰
  • ۰

«انگیزه فمنیست
هوس آزادی است
نه آزادی هوس»(همان، ص۲۸۷).
«نرگس/گل زمستان است
زمستان است
گل نرگس!»(همان، ص۲۳۵).
«ترانک» گونه ای است که در بردارنده ی مفاهیم اجتماعی و انتقاد های شاعرانه از جهان پیرامون شاعر است.شعری است کوتاه در چند بند که بیشترین جلوه اش در معنا و مفهوم است. برعکس از شعرهای سپید دیگر که بیشتر جلوه شان در فرم و ساختار است.
گاهی «ترانک» را به اشتباه «هایکو» یعنی همان شعر کوتاه ژاپنی که صرفاً شعری «طبیعت گرا» ست می خوانند.
«ترانک» یک تلنگر است بر شیشه ی ذهن مخاطب تا اندکی متأثر شود و به فکر فرو رود. در بعضی از ترانک های کافی، ویژگی فرمی خاصی هم لحاظ شده است؛ مثلاً:
«زن مداد می کشد
مرد داد نمی کشد
مرد کشیده است و
دراز کشیده است»(کافی، ۸۷، ص۲۵۸).
در بند دوم، خواننده انتظار دارد بعد از واژه «داد»، مثل بند اول، فعل«می کشد» بیاید؛ اما شاعر هنجارشکنی کرده و به جای فعل «می کشد»، «نمی کشد» آورده است؛ البته این تغییر فرم در بیشتر ترانک ها لحاظ نمی شود و عمدتاً شاعران ترانک سرا به همان معنا و محتوا توجه دارند.
«این شعرها که در حجمی اندک و اندازه ای کوتاه پدید آمده اند در مقایسه با سروده های بلند معاصر، شبیه رباعی و دوبیتی هستند؛ در مقایسه با قصیده و مثنوی در شعر گذشته»(حسن لی، ۱۳۸۳، ص۲۴۹).
از دیگر تحولات در حوزه ی فرم و ساختار آشنا زدایی در آغاز و پایان، یعنی آغاز ناگهانی و پایان بی پایان شعراست؛ گو این که شاعر فکر می کند مخاطب تا این جای داستان را می داند و باید بقیه داستان را برایش بازگو کند.
محمدکاظم کاظمی در غزلی ماندگار در وصف شهید این آشنا زدایی را به شکل زیبایی ارائه می دهد:
«و آتش چنان سوخت بال و پرت را
که حتّی ندیدیم خاکسترت را
به دنبال دفترچه ی خاطراتت
دلم گشت هر گوشه ی سنگرت را»(کاظمی، ۱۳۸۳، ص۷۹).
می بینیم که شاعر به تغافل، می کند که مخاطب می داند شهید وصف شده در این شعر، از کجا به جبهه اعزام شده و چه اتفاقاتی در جنگ برای او افتاده است و تا قبل از لحظه شهادت چه کارهایی می کرده است.
یکی دیگر از تحولات در حوزه فرم و ساختار، پیدایش «شعر نثر» است. پس از ظهور نیما و صدور فرمان آزادی شعر از تمامی قید و بندهای گذشته از جمله وزن، قافیه و تساوی مصرع ها کم کم «شعر نثر» یا «شعر منثور»پدید آمد؛ شعر منثور از تمام قیدهای شعر کلاسیک آزاد شده و در ظاهر هیچ تفاوتی با نثر ندارد.
«نه تو از راهی که رفته ای برمی گردی/نه من پشیمان می شوم/ از دوباره خوانی این اشک ها/ گیرم گلوله از شقیقه ی تو/ شلیک شد به تپانچه/ گیرم تقویم از ۲۰۰۱ برگشت/ به ۱۹۸۰/ نه تو از راهی که رفته ای برمی گردی/ نه من شک می کنم در سرایش نامت… (قزوه، ۱۳۸۷، ص۳۷۷).

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

۳-۴- دگردیسی شعر در صورخیال

به عقیده ی قدما، یکی از مرکزی ترین ستون های ایوان و بنیادی ترین عناصر ساختمان شعر، صورت های خیالی است.«صورت های خیال، علاوه بر آن که زبان شعر را به سهم خود از زبان نثر متمایز می کنند، و مثل موسیقی شعر، ظرفیت زبان را برای برانگیختن عاطفه افزایش می دهند. انواع مجازها و تصویرهای شاعرانه هم در مکتوم کردن معنی و هم در گسترش دادن معنی در ذهن، به شرط آن که به جا و مناسب به کار روند نقش اساسی دارند. صور خیال سبب می شود که جهانی که شاعر در شعر عرضه می کند، با جهان واقعی که مابه آن عادت کرده ایم، تفاوت پیدا کند و همین تازگی و غرابت جهان شعر که بی تردید عنصر خیال در پدید آوردن آن نقش به سزایی دارد، سبب می شود که توجه ما به متن بیشتر جلب گردد.»(شمیسا، ۱۳۷۸، ص۱۶۹).
می بینیم که آن چه سخن را از حالت گزارش و واقع نگری به سمت یک توصیف هنرمندانه جهت می دهد، قدرت خلاقیت ذهن شاعر در پرداختن به صور خیال است. صورت های خیالی باعث می شوند که دست شاعر در گسترش معنایی واژه، بازتر باشد؛ البته در شعر بعد از نیما، کم کم از صور خیال در شعر کاسته شده و کلام به سرشت اولیه خود نزدیک تر شده است.
«تخیل، هم زبان را تازه و با طراوات می کند که این نکته خود با موضوع آشنا زدایی از زبان و خلاف عادت نمودن آن به چشم خواننده ارتباط دارد، هم وسیله ی معرفت و درک حقیقی است که جز از طریق زبان شعر قابل درک و بیان نیست»(همان، ص۱۷۱).
«صور خیال(تشبیه، استعاره، تمثیل، کنایه، رمز و اسطوره) یکی از عناصر مهم شعر است که بُعدی متافیزیکی در شعر ایجاد می کند که انسان را در فضای حضور امری مقدس و در آستانه راز قرار می دهد»(همان، ص۱۷۹).
یک مورد دیگر از شعر عباس باقری، شاعر سپید سرای انقلاب اسلامی را مرور می کنیم:
«شب/ بارانی سیاهپوش را / بر تن کرد/ با چتری از ستاره در رهگذر دغدغه/ چشم انتظار ماند/ تا ماه از تارمی به کوچه درآید/ماه/ اما/ بر پلکان انتظار نیامد/ بامدادان/ انبوه عابران/ خورشید را در قرمزی حادثه دیدند / آشفته و خموش/ از تربت غریب ما می آمد»(باقری، ۱۳۷۱، ص۱۲۹).
شعری از سلمان هراتی که با تصویرسازی فصل ها، دست به کاری تازه می زند:
«زمین فقط/ پنج تابستان به عدالت تن داد/ و سبزی این سال ها/ تتمه ی آن جویبار بزرگ است../»(هراتی، ۱۳۸۶، ص۱۴۲).

۳-۵- دگردیسی شعر در حوزه معنا و محتوا

تا قبل از دوره ی مشروطه و در ادوار مختلف شعر پارسی، مفاهیمی همچون: مدح، حماسه، اسطوره، طبیعت، ستایش، عرفان، اندرز و عشق و…، رواج داشت. اما با ظهور دوران مشروطیت مفاهیم تازه ای همچون: وطن، قانون، عدالت، حقوق زنان، آزادی، دموکراسی(مشروطه خواهی) عاشورا، دین، شهادت و… وارد جریان های شعری شد که استفاده از این مضامین هنوز ادامه دارد.
بخش مهم شعر گذشته ی پارسی در خدمت دربار شاهان و بزرگان سیاسی و رجال قدرتمند بود؛ اما از دوره ی مشروطه وضع تغییر کرد و شعر، نه تنها به دربار و رجال سیاسی خدمت نکرد، بلکه هرچه توانست در برابر خودکامگی های آن ها ایستادگی کرد؛ شعر از دنیای انزوای خویش بیرون آمد و وارد جامعه و هم زبان جامعه گشت؛ بلکه جلودار جامعه، جهت ایجاد تحول اجتماعی شد.
محمد کاظم کاظمی، در غزلی انتقادی- اجتماعی می گوید:
«زبان شکر سستی کرد محصول فراهم را
و آخر آسمان واپس گرفت از ما همین کم را
من این فصل تباهی را از آن هنگام حس کردم
که مسجد نیز پنهان کرد درخویش ابن ملجم را»(کاظمی، ۱۳۸۷، ص۱۱۶)
یا در شعری دیگر علی رضا قزوه می گوید:
«نه، دیگر ساعت دیپلماسی کار نمی کند/ و سازمان ملل سوخته است/ مثل یک باطری قلمی/ حتی من فکر می کنم/ که از اهالی کوفه است/ این کوفی عنان/…»(قزوه، ۱۳۸۷، ص۳۵۵).
ویا:
«درخت سیب را می آورند/ با دست بند/ به جرمی اینکه سیب هایش را چون سنگ/ پرتاب کرده است/ درخت پرتقال را می آورند/ به جرم اینکه چرا/ میوه های امسالش خونین است/ دادگاه رسمی است/…»(همان، ص۳۶۴).
می بینم که در این سه شعر معنا، محتوا و واژگان، نسبت به گذشته دچار تحول اساسی شده اند.

۳-۶- دگردیسی شعر در حوزه ی قالب

شعر پارسی از بدو تولد تا پیش از نیما دوران بسیار باشکوهی را پشت سر گذراند و یکی از بلندترین قله های رشته کوه شعر عالم را پدید آورد. می توان ادعا کرد، اهل ادب در جهان با نام فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی آن قدر آشنا هستند که با نام بزرگان و مفاخر ملی خودشان آشنایی ندارند. همان گونه که انکار شکوه و مجد دوران گذشته ی شعر پارسی حماقتی شگفت است و ایستادن در برابرتحول، نوآوری و نوجویی هم سفاهتی عجیب می کند.
وقتی نیما، نظریه نو ی خود را در شعر پارسی ارائه داد، چه چهره هایی که برافروخته نشد و چه اقداماتی که جهت خاموش کردن صدای نیما صورت نگرفت! اما سرانجام صدای نیما به گوش همگان رسید و پذیرفته شد.
قالب های گذشته یا به تعبیرقیصر امین پور«قالب های قدیم»، نیازمند بازنگری و تحول می نمودند تا سرانجام این اتفاق میمون در عصر نیما و به دست نیما رقم خورد.
در دوره ی معاصر، جز غزل، تقریباً هیچ قالبی نتوانست در کسوت شکوه گذشته خود متجلی شود؛ البته همین غزل هم به عقیده بسیاری از معاصران، دیگر قالبی از کار افتاده است، هرچند که این نظریه درست نمی نماید.
اما از جمله تحولاتی که در قالب های قدیم به خصوص غزل اتفاق افتاد، تغییر در فرم و شکل آنها بود، نه تغییر در اصول بنیادین قافیه، وزن و تساوی مصرع ها.
«می توانم بگویم که الان دوره تجدید حیات غزل است. غزلی که شاعران نوآور عرضه می کنند، مفاهیم گسترده تر از حدود معاشقه و مغازله دارد. در غزلهای بسیاری از گذشتگان، تمام اشارات به اوضاع زمان و شکایاتی که از وضع محیط، در مه غلیظی از معاشقات و مغازلات پنهان شده است. چنین به نظر می رسد غزل گذشتگان وظیفه ای غیر از پرداختن به مسائل عرفانی و عشقی نداشته است»(حسن لی، ۱۳۸۳، ص۴۲۰).
سیمین بهبهانی، حسین منزوی، محمد علی بهمنی، محمدسعید میرزایی و.. همه از غزل سرایان نوپرداز و متفاوت امروزین به حساب می آیند.

  • ۹۹/۱۲/۱۹
  • مدیر سایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

Qajar carpet مکان ­یابی هنر معماری

تبار شناسی Rasht city

واکنش پرکین اعتماد به نفس اثرات فرآیند توکوفرولی پوشش بدن Village sports ضریب تغییرات روش آدومیان ژئوکالچر

Health assessment Hungry estimate ارشد پلیمر اسید آمینه پوشش بدن Like facades Public Schools

شرکت‌های تولیدی کلیله و دمنه افزایش وزن اصلاح ژنتیک میزان دینی طراحی کی وال

سالمند آزاری رویکرد احیا Fluorescence Teenage girl اثرات فرآیند Employment climate change Fertilizer 2 fluid flow ژئومکانیکی market regulation

آب و فاضلاب بازیابی گوگرد

هندو ایرانی مهندسی نساجی توسعه اقتصادی تصاویر x ray Gestational age

آینده ­نگری سبز آسیلال کار مختلط چهارگانه ژنو اسکندرنامه افزایش حلالیت ظرفیت قطع Purchase customers windows nt wind instruments

سرمایه فکری هنر معماری

ظلم ستیزی اثبات پایداری میزان دینی ترافیک شهری

شاه ‎پسند Future market پل های مورب و رتبه بندی توسعه اقتصادی ترافیک شهری wind instruments

افزایش وزن مایعات گازی فرهنگ سیاسی تلفیق دانش بومی

کاهش اراضی هنر معماری

اسکندرنامه سوگنو t s نابهنجاری رفتاری مسئولیت کیفری بیس فنول عدد اکتان Extrapolation کنترل‌کننده رضایتمندی برند سود مندی مزد ثابت بهداشت تغذیه تخریب اگزرژی اثرات فرآیند هوش کلامی تجزیه پروتئوم Gestational age

Transit of goods Morphodynamics رضایت مشتری

برق فشار قوی

نوستالژیک تقاضای بیمه عمر

واردات قطعی فشار مراقبتی حفره دهان سمینار عمران عدد اکتان urban edge تکنیک دلفی فازی Earthquake هموزیگوسیتی Damage repair

Hungry estimate واکنش پرکین اسید آمینه طرح مطالعاتی فرهنگ کیفیت Employment Social commitment Switchgears کنترل‌کننده Peace education

مهندسی نساجی آموزش صبر باور دینی سود معکوس Extrapolation رضایت زناشوئی

wind instruments Purchase customers ادله جرم تیر های بتنی مکان ­یابی آزمایشگاه آزمایشگاه سیستم های DG پنیر محلی عملکرد سازمانی توسعه دانش Social commitment Oil revenues

روش آدومیان Compost fertilizer

تولید بروش HI ادله جرم مایعات گازی

در زمان اتمام کار، برای ارسال متن یا فایل های تحویلی، با استفاده از دکمه‌ی «تحویل سفارش» وارد فرم تحویل سفارش شوید. در غیر این صورت سفارش شما در وضعیت «در حال انجام» باقی خواهد ماند.  

چشمه لرزه زا power converter Oil revenues ضریب تغییرات فروش نقدی تحلیل AHP مهندسی نساجی برق فشار قوی داوری خارجی Gestational age

کدگذار تنک انحلال وکالت

فناوری(UTAUT) مزد ثابت فروش نقدی اختلافات

فرهنگ کیفیت افزایش حلالیت پوشش بدن

تحلیل ساختاری

تحلیل ساختاری Indian and Iranian تمرین هوازی چهارگانه ژنو ادله جرم نگهداری غذا جراحی عمومی موضوع بیمه جراحی باز سنگ صنایع نسوز

برانگیختگی urban edge climate change

واردات قطعی چالش های حقوقی

Aluminizing The nature of hope Diwan Jami ظرفیت قطع تجزیه پروتئوم صنایع نسوز

رشد اقتصادی Village sports شاه ‎پسند صادرات برنج عدد اکتان Special crimes میزان دینی فروش نقدی

ظلم ستیزی چهارگانه ژنو معنادرمانی گروهی بیمه سلامت Future market کدگذار تنک Shared identity Indian and Iranian روغن ماهی

جریان نقد آزاد سواد جسمانی

اعتماد به نفس fast music تبار شناسی اعتماد به نفس Sociological روش ماهونی رشته برق مخابرات نابهنجاری رفتاری ظرفیت قطع fast music

اکسپرسیونیست مکان ­یابی موانع خدماتی کنترل رمپ رضایت زناشوئی

مسئولیت کیفری Shared identity Service system Ideological

تئوری دوگان

اکسپرسیونیست market regulation

نوستالژیک وارث کودک Health assessment

ظلم ستیزی سواد مالی سکولاریزاسیون هموزیگوسیتی تنش روتور موضوع بیمه تولید بروش HI Damage repair Alexithymia رشد اقتصادی Health assessment مضامین اشعار کنترل رمپ تخریب اگزرژی کسب وکار اختلالات رشدی Aluminizing چارچوب CMMI رضایتمندی برند واکنش پرکین Sociological صادرات برنج گیاهان زینتی مکان ­یابی سود انباشته سکولاریزاسیون آینده ­نگری توکوفرولی Fluorescence توریسم ورزشی اضافه وزن بیمه سلامت ترافیک شهری آموزش صبر Village sports کدگذار تنک Aluminizing سبز آسیلال Javascript Switchgears Diwan Jami Hungry estimate Extrapolation urban edge خشونت مردان Oil revenues بیوسولفور ارشد پلیمر

نکات خرید تلوزیون

فشار مراقبتی روش آدومیان understand بیس فنول مدیریت سیلاب برانگیختگی box section جراحی عمومی ادراک حسی حرکتی جراحی باز سنگ مایعات گازی تولید بروش HI رمانتیسیسم فشار مراقبتی Behavior factor

توریسم ورزشی سیستم سلولی چارچوب CMMI تحلیل AHP Social commitment The nature of hope Special crimes تکنیک دلفی فازی سکولاریزاسیون ادراک حسی حرکتی مدل پیشنهادی آب و فاضلاب تقاضای بیمه عمر فروش نقدی منطق فازی سواد مالی چالش های حقوقی اکراه بر اراده داوری خارجی چارچوب CMMI رویکرد احیا کنترل رمپ مسئولیت کیفری اسرای آزاد شده کسب وکار Rasht city

تئوری دوگان داوری خارجی Special crimes شرکت‌های تولیدی سوگنو t s رضایتمندی برند سواد جسمانی

fast music بازده عملیاتی سود انباشته موانع خدماتی اختلالات رشدی خستگی عضلات صنایع نسوز

Brand evidence box section Transit of goods سمینار عمران درآمد شهرداری سود مندی تعدیل گر جنسیت climate change

هندو ایرانی

AIM theory Javascript Fertilizer 2 سواد جسمانی

گیاهان زینتی تولید بروش HI Diwan Jami روش ماهونی سود مندی Fertilizer 2 خشونت مردان اخلاق مدیریتی ژئومکانیکی روش های تدریس درآمد شهرداری چالش های حقوقی مضامین اشعار understand اضافه وزن افزایش وزن Ideological باور دینی تصاویر x ray تنش روتور رمانتیسیسم Heart disease fast music

هندو ایرانی رشته برق مخابرات توریسم ورزشی آینده ­نگری کنترل‌کننده گیاهان زینتی چشمه لرزه زا Content model عملکرد کمی Heart disease رضایت مشتری

رضایت زناشوئی

ذهن سپهر Employment جراحی باز سنگ درآمد شهرداری
فریلنسر گرامی، طبق شرایط استفاده از خدمات سایت، مواردی نظیر طراحی گرافیکی، ترجمه و تولید محتوا جهت تکمیل سفارش باید متناسب با سلیقه‌ی خریدار باشند. لذا پیشنهاد می‌کنیم قبل از این که کار را به صورت کامل انجام دهید، در ابتدا یک نمونه‌ی اولیه از کار را برای مشتری ارسال نمایید و نظر مشتری را جویا شوید. سپس درصورتی که طرح و سبک کار مورد پسند خریدار بود کار را ادامه داده و به طور کامل تحویل دهید.
Future market آب و فاضلاب Shared identity

AIM theory تکنیک دلفی فازی windows nt windows nt Content model بیمه سلامت Behavior factor سیستم های اطلاعاتی مضامین اشعار Peace education

box section نقش رضایت مندی تخریب اگزرژی شاه ‎پسند فشار مراقبتی تجزیه پروتئوم تنش روتور عملکرد سازمانی تلفیق دانش بومی

ذهن سپهر فرهنگ سیاسی اخلاق مداری

Transit of goods خشونت مردان تحلیل AHP ژئوکالچر طراحی کی وال

Alexithymia فرهنگ سیاسی شرکت‌های تولیدی اثبات پایداری Teenage girl Rasht city

روش ماهونی Purchase customers Public Schools

روش هامرز نقش رضایت مندی اصلاح ژنتیک Fuel cell مزد ثابت آزمایشگاه Like facades عملکرد سازمانی اکراه بر اراده inventory موتور القایی

سالاری فر

Fertilizer 2 تجزیه پروتئوم inventory

موتور القایی روش هامرز Sociological گیاهان زینتی heart attack کدگذار تنک سرمایه فکری بهای تمام شده اثبات پایداری

The nature of hope اسید آمینه Ansal onion b

فناوری(UTAUT) بیوسولفور تلفیق دانش بومی

برانگیختگی توسعه اقتصادی cash market و رتبه بندی رضایت مشتری

Content model رمانتیسیسم

اکسپرسیونیست Morphodynamics رضایت زناشوئی

افزایش حلالیت برق فشار قوی سیستم های DG ژئومکانیکی بیس فنول

واردات قطعی understand

بازده عملیاتی

فناوری(UTAUT) inventory اختلالات رشدی رشد اقتصادی Like facades Ansal onion b تصاویر x ray Employment هموزیگوسیتی بیوسولفور سبز آسیلال

Brand evidence cash market Future market Ideological Morphodynamics تعدیل گر جنسیت ویندوز NT Brand evidence ویندوز NT اسکندرنامه سنسور رطوبت نابهنجاری رفتاری Switchgears جریان نقد آزاد

اسرای آزاد شده Health assessment سیستم سلولی آموزش صبر توکوفرولی The nature of hope ادراک حسی حرکتی کسب وکار تمرین هوازی تقاضای بیمه عمر کلیله و دمنه cheese plant رویکرد احیا cheese plant نگهداری غذا اصلاح ژنتیک

iran رشته برق مخابرات جریان نقد آزاد Compost fertilizer

Ansal onion b

ویندوز NT ژئوکالچر تئوری دوگان کنترل رمپ منطق فازی نقش رضایت مندی ظرفیت قطع

wind instruments