سایت تخصصی پایان نامه های دانشگاهی

سایت تخصصی بررسی پایان نامه های دانشگاهی

سایت تخصصی پایان نامه های دانشگاهی

سایت تخصصی بررسی پایان نامه های دانشگاهی

پایان نامه های کارشناسی ارشد خرید و فروش و معاوضه پایان نامه آرشیو پایان نامه مجموعه کامل پایان نامه دسترسی متن کامل پایان نامه های ایران داک (گنج)رشته حسابداری مدیریت دولتی بازرگانی مالی منابع انسانی زنجیره تامین حقوق جزا جرم شناسی بین الملل خصوصی عمومی برق قدرت مواد نساجی هنر هوافضا مقاله isi فناوری اطلاعات علوم ارتباطات معماری و شهرسازی برنامه ریزی شهری ریاضی زیست شناسی کشاورزی تربیت بدنی بازاریابی گرافیک پژوهش هنر تبدیل انرژی مشاوره ساخت و تولید صنایع غذایی رایگان پروژه تحقیق پژوهش مقاله پلیمر سمینار

  • ۰
  • ۰

در تئاتر اروپا مضمون هایی مانند «اضطراب » و «هراس» به تئاتر پوچگرا وارد شد. تئاترهای اضطراب آفرین ویژگی هایی مثل ایجاد اضطراب و نگرانی در تماشاگر و درنتیجه کمک به او در شناخت امیال نابرآورده داشت[۱۲۳].

قهرمانان تئاتر پوچی وجه اشتراک بسیاری با هم دارند. بیشتر آن ها اسیر تنهایی ناامیدی، بیکاری و بی هویتی اند؛ آدمهایی مغشوش، گیج و دستپاچه و ترکیبی ازقدیسین و تبهکاران که همیشه معصومیت آنها با تجربۀ مخربشان در حال برخورد است[۱۲۴]. این شخصیت ها براثر بی ایمانی به همه چیز، حتی نسبت به خویشتن خویش، در بیهودگی، بی هویتی وپریشیدگی به سر می برند. نویسندگان تئاتر پوچی در بیان اندیشه های خود از روشها و شگردهای ویژه ای بهره برده اند. گاهی پوچی را در مفهوم « انتظار» نشان داده اند، و این مفهوم را گاهی به صورت ترس و اضطراب، ناامیدی، بیماریهای روانی، ناهنجاریهای خلقی، خودکشی و… نمایانده اند.

نویسندگان ابزورد نیز همانند توفیق الحکیم بر بیهود بودن زندگی این جهانی تأکید می کنند اما همواره بشر را از تسلیم شدن در برابر بحران ها بر حذر می دارند. «نویسندگان ابزورد سعی در شکافتن حقایق و فهماندن آن داشتند، با اینکه تلاش می کردند تا ماسک ها را از چهره ریا و تزویر سرمایه داری بردارند، لیکن یارای آن را نداشتند که با بنیان های این نظام درافتند. در واقع برای آن ها بورژوازی وضع نهایی بشر بود. تئاتر ابزورد نیز با چنین پارامترهایی با زبان خاص خود، واکنش نشان داد. برای این تئاتر شخصیت ها روی صحنه، خود را زبان گویای قرن بیستم می دانستند. آن ها به زعم خود ترسیم کننده چهره واقعی انسان و شرایط مادی و معنوی او بودند. به این ترتیب نمایش نویسان چنین سبکی به وضوح به انسان هشدار می دادند و به آن ها نحوه زندگی را اخطار می کردند. با توجه به چنین استنباط هایی نمی توان ابزورد را پوچ گرا نامید. چه ، اگر این طور بود، خود، نقیضی می شد برای تئوری هایش. زیرا همین که بگوییم «دنیا پوچ است» عملکردهایی را برای انسان تعریف کرده ایم که شرایط جدیدی با تحلیل های مشخصی را می طلبد.» در واقع این پوچی و بی نظمی خود را در قالب ساختار نشان می دهد

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

با وجود این توفیق الحکیم می کوشد شباهت خود با نویسندگان ابزوردیسم را انکار کند و نمایش خود را با نام غیر معمول «لامعقول» بخواند.

در این فصل ما نیز برآنیم که پوچی را هم از لحاظ ساختاری و هم محتوایی در دو نمایشنامه ی «کالیگولا»ی آلبرکامو و «قطار» توفیق الحکیم مورد بررسی قراردهیم و شباهت ها و تفاوت های آنها را در زمینه های پیرنگ، زبان، شخصیت، زمان و مکان و… بیان کنیم

۴-۲ خلاصه نمایشنامه ی «کالیکولا»

این نمایشنامه که در سال ۱۹۳۸ نوشته شده بود به سال ۱۹۴۵ به روی صحنه رفت. داستان از این قرار است:

خواهر کالیگولا ، امپراطور رم ، که معشوقه اش نیز هست می میرد . امپراطور سخت اندوهگین و با حقیقت تلخی آشنا می شود . دست مرگ ، عزیزی را بیرحمانه از چنگ ما می رباید و اعتنایی به احساس ما ندارد . پس معنای جهان در کجاست ؟ عشق و سعادت و فضیلت از معنا تهی می شود . بنابراین دیگر چیز مقدسی وجود ندارد . پس باید سراپای حیات را به قصد ویران ساخت تا انسان ها را از قید احترام بیجا به ارزشهای دروغین برهانیم ، و از این رهگذر ، برتری خدایان را بر خود محو گردانیم . اما انسان ها سخت دلبسته ی زندگی خویشند ، و بی توجه به حیات ناپایدار خود ، همچنان به زندگی ادامه می دهند.

به عقیده او مردم در دروغ غوطه می خورند و خود از آن بی خبرند . باید این حقیقت اساسی را به آنان فهماند. او چون قدرت دارد ، تصمیم می گیرد که مردم را با این حقیقت دردناک آشنا کند ، او می گوید :

مردم سرنوشت خود را درک نمی کنند ، پس من سرنوشت ایشان می شوم . من اکنون در چهره ی ابلهانه و بی اعتنای خدایان ظاهر شده ام .

ولی برای این کار ، باید آزاد بود . او راه کسب آزادی را هم می شناسد :

این جهان بی ارزش است و هر کس این نکته را بپذیرد آزادی خود را تسخیر می کند.

اکنون چون آزادی او نامحدود است ، هر کاری در نظرش ممکن می نماید . چون اگر هر ارزشی بی معنا باشد ، هر کاری مجاز خواهد بود . پس سلطه ی تقدیر آغاز می شود : برای برابری با خدایان ، کافی است به اندازه ی آنان ستم روا دارد . اطرافیان او برای گریز از مرگ ، او را می کشند و او خود به این کار راضی می شود .چون می فهمد که کشتار راه حل معقولی نیست و نتیجه ی مطلوب ندارد . کامو درباره ی او می گوید:

« کالیگولا انسانی است که شوق زیستن او را به نابودی دیگران بر می انگیزد . او انسانی است که از شدت علاقه به خود به دیگران بی علاقه شده است . او منکر همه ی ارزش ها است . حقیقت او این است که منکر خدایان شده است و اشتباه او در این است که انسان ها را نیز انکار می کند . او نفهمیده است که نمی توان همه چیز را نابود ساخت و خود را نابود نکرد . داستان او داستان انسانی ترین و فاجعه آمیز ترین اشتباه است »[۱۲۵] .

آری ، نمی توان به زیان دیگران آزاد بود .

نمونه ای به اختصار : پس از مرگ معشوقه و خواهرش ، کالیگولا سه روز ناپدید می شود . در میان درباریان زمزمه هایی در می گیرد . هلیکن ، دوست کالیگولا ، به هواخواهی از او بر می خیزد . ناگاه یکی از نگهبانان کاخ اعلام می کند که امپراطور برگشته است

هلیکن – سلام ، کایوس !

کالیگولا – سلام هلیکن !

هلیکن – خسته به نظر می رسی؟

کالیگولا – خیلی راه رفته ام .

هلیکن – بله ، غیبت تو خیلی طول کشید .

کالیگولا – پیدا کردنش مشکل بود .

هلیکن – پیدا کردن چی ؟

کالیگولا – چیزی که می خواستم .

هلیکن – مگر چی می خواستی ؟

کالیگولا – ماه را .

– چی ؟

-بله ماه را.

-ماه را می خواستی چه کار کنی ؟

-ماه یکی از آن چیز هایی است که ندارم .

-معلوم است . حالا درست شد ؟

-نه . نتوانستم به دستش بیاورم.

-ناراحت کننده است.

-آره ، برای همین هم خسته شدم . هلیکن!

-بله ، کایوس !

-تو فکر می کنی که من دیوانه شده ام.

-تو می دانی که من هیچ وقت فکر نمی کنم . بیش از آن هوشمندم که فکر کنم .

-بله . خلاصه دیوانه نیستم . ناگهان احساس کردم که به محال احتیاج دارم . اوضاع ، چنان که اکنون هست، در نظرم رضایت بخش نمی نماید . به همین جهت ، احتیاج به ماه ، بهروزی یا جاودانگی دارم . این را هم می دانم که به چه فکر می کنی . به خاطر مرگ یک زن چه حوادثی که پیش نمی آید. ولی ، نه . موضوع این نیست … عشق چیست ؟ چیزی نه چندان مهم . مرگ او اهمیتی ندارد ، اما نشانه حقیقتی است که ماه را برای من ضروری می گرداند .

-چه حقیقتی ؟

-این که مردم می میرند و شاد نیستند .

-مردم با این حقیقت کنار می آیند . به اطراف خودت نگاه کن . این حقیقت مانع ناهار خوردن مردم نیست.

-علتش این است که در اطراف من همه چیز دروغ است و من می خواهم که مردم در حقیقت زندگی کنند…

-…باید استراحت کنی .

-ممکن نیست . دیگر هرگز ممکن نخواهد بود … لطفاً بعد از این کمکم کن.

-دلیلی ندارد که چنین نکنم … چه کمکی می توانم به تو بکنم ؟ -در محال.[۱۲۶]

۴-۳ خلاصه نمایشنامه ی «قطار»

نمایشنامه ی قطار اثر نمایشنامه نویس و ادیب بزرگ مصری، اثری است که در یک پرده و در زمینه ی ادبیات پوچی و ابزورد می باشد، و برگرفته شده از آثار نویسندگان غرب می باشد. البته این پوچی بیشتر در زمینه ی شکل و ساختار در این نمایشنامه خود را با جملات ساده و پیش پاافتاده و تکرارهای پشت سرهم جملات، نشان می دهد

داستان از این قرار است که:

قطار از وسط مزارع و کشتزارها حرکت می کند. شب است و قرص ماه کامل شده است. لوکوموتیو روی صحنه ظاهر می شود. قطار با سرعت و تکان های شدید حرکت می کند. در این قسمت بسیار از واژه ی تریک تراک استفاده شده است.

راننده: صدای خزیدنش روی ریل ها….تریک تراک…تریک تراک…تریک تراک…هیچ آهنگی قشنگتر از این صدا نیست! می تونی همه آهنگ هایی رو که دوست داری روی خط موسیقی تصور کنی!

آتشکار: ولی تلو تلو می خوره! می بینی؟!

راننده: بذار تلو تلو بخوره…تریک تراک تریک تراک

در ادامه آتشکار است که روبروی کوره ی باز ایستاده است و با جارویی چوبین، ذغال سنگ در آن می ریزد

آتشکار: حرکتش داره کند میشه.

راننده: یه تیکه ذغال بنداز تو دهنش!

آتشکار: ذغالمون داره کم میشه…

راننده: درسته…مشکل همین جاس

آتشکار: نگاه کن …دهنش همیشه بازه…مثل غول!

راننده: باید زودتر برسیم.

آتشکار: می ترسم دیگه آخرش چیزی نداشته باشیم بریزیم تو دهنش!آخرش پای چوبی ام رو بهش می دم…می دونم.[۱۲۷]

در ادامه راننده قطار با چشمانی بسته گویی که خواب می بیند با صدایی آهسته زیرلب آوازهایی زمزمه می کند و فرسودگی قطار هیچ اهمیتی برای او ندارد. و ماجرای کلی داستان بر سر رنگ چراغ راهنمای ایستگاه متروکه است که با ظهور شخصیت های مختلف این رنگ نیز تغییر می کند و در نهایت هیچ یک به نتیجه یکسانی نمی رسند و داستان به اتمام می رسد.

۴-۴ بررسی ساختاری نمایشنامه های «کالیگولا» و «قطار»

درباره ی ساختار و جایگاه آن در ادبیات نمایشی مباحث بسیار بنیادی وجود دارد. ساختار یا ساخت به معنی چهارچوب متشکل پیدا و ناپیدای هر اثر ادبی، عبارت از نظامی است که در آن همه ی اجزای اثر در پیوند با یکدیگر و در کارکردی هماهنگ، کلیت اثر را می سازند. واژه ی ساختار دارای وسعت معنایی بسیار زیادی است زیرا اجزای تشکیل دهنده ی یک اثر ادبی را می توان به منزله ی ساختار آن دانست. و همچنین تقسیمات منطقی رویدادها، تقسیمات خاص در پرده ی نمایش و صحنه ها را می توان نمودی از ساختار محسوب کرد. در واقع زمانی که ما به نکات فنی و اساسی و چهارچوب آثار ادبی و مشکلات کار نویسندگان آگاه می شویم، از نوشته های آنها بیشتر و بهتر لذت می بریم. بدیهی است اگر معمار یا مهندسی به فشار یا قدرت و وزن مصالح بنایی آشنا نباشد، بنایی را می سازد که اطمینان بخش نخواهد بود. نویسنده نیز بدون توجه به این عوامل و داشتن احاطه و بصیرت کامل به ساختار به ساختار و چارچوب یک موضوع نمی تواند اثری درخور توجه ارائه دهد اگرچه مدعی این باشد که بنای هر اثر ادبی و هنری منوط به داشتن غریزه ی تنهاست. که در اصل چنین ادعایی مردود است زیرا بدون داشتن اطلاعات کامل از رموز و اصول ساختار در نمایشنامه و احاطه ی کافی به این فن ما شاهد اثری کاملا ناقص هستیم اگرچه نویسنده فردی با ذوق و نابغه باشد.

۴-۴-۱ پیرنگ در نمایشنامه کالیگولا

در ساختار این نمایشنامه تنها چهار عنصر از عناصر شش گانه پیرنگ دیده می شود که به شرح زیر می باشد.

الف : گره افکنی

ب : کشمکش

ج: نقطه ی اوج

د: گره گشایی

الف: گره افکنی در این نمایشنامه به ناپدید شدن کالیگولا پس از مرگ خواهرش و ترک کردن قصر و امپراتوری جهت رسیدن به ناممکن، محدود می شود که نمود آن به این صورت است:

صحنه اول

بزرگزاده نخست: هنوز هیچ خبری نیست.

بزرگزاده پیر: نه صبح خبری هست و نه شب.

بزرگزاده دوم: سه روز گذشته است و هیچ خبری نیست.

بزرگزاده پیر: قاصدها می روند، قاصدها برمی گردند. سرشان را تکان می دهند و می گویند: «هیچ».[۱۲۸]

صحنه دوم

کرئا: چه خبر؟

اسکپیون: هنوز هیچ. دهقانها گویا دیشب نزدیک شهر او را دیده اند که از میان طوفان به شتاب می رفته است.

ب: کشمکش عنصری ضروری در ادبیات داستانی است و به معنای تلاشی است که قهرمان با آن روبرو می شود و جهت برطرف کردن چالش می باشد و در تمام گونه های ادبیات کاربرد دارد. و در این نمایشنامه، کشمکش، تلاش کالیگولا جهت دستیابی به ماه و یا همان چیز محال و غیرممکن است.

صحنه سوم

« صحنه چند ثانیه خالی می ماند. کالیگولا از سمت چپ دزدانه وارد می شود. قیافه ی سرگشته دارد. جامه اش چرکین است و موهایش خیس آب و پاهایش گل آلود….. هلیکون از سمت چپ وارد می شود.چشمش به کالیگولا می افتد…»

صحنه چهارم

هلیکون: سلام.

کالیگولا: (با لحن طبیعی) سلام، هلیکون.

هلیکون: انگار خسته ای؟

کالیگولا: خیلی راه رفته ام.

کالیگولا: پیدا کردنش مشکل بود.

هلیکون: پیدا کردن چی؟

کالیگولا: چیزی که می خواستم.

هلیکون: و تو چی می خواستی؟

کالیگولا: (با همان لحن عادی) ماه را.

هلیکون: و برای چه می خواستیش؟

کالیگولا: آخر…برای اینکه آن را ندارم.

هلیکون: البته. وحالا… درست شد؟

کالیگولا: نه؛ نتوانستم آن را به دست بیاورم.

کالیگولا: اما من دیوانه نیستم و هیچ وقت هم اینقدر عاقل نبوده ام. منتها، یکدفعه حس کردم که احتیاج به ناممکن دارم.(مکث) دنیا به این صورت که هست مرا راضی نمی کند.

هلیکون: بیشتر مردم همین عقیده را دارند.

کالیگولا: درست است. اما من قبلا این را نمی دانستم. حالا، می دانم. دنیا به این صورت که ساخته شده است قابل تحمّل نیست. برای همین است که من احتیاج به ماه دارم، یا به خوشبختی، یا به عمر ابد، به چیزی که شاید دیوانگی باشد اما از این دنیا نباشد.[۱۲۹]

هلیکون: و این حقیقت چیست، کایوس؟

کالیگولا: (که نگاهش را به سوی دیگر گردانه است، با لحنی عادی.) آدمها می میرند ولی خوشبخت نیستند.

هلیکون: (پس از لحظه ای مکث) آخر، کایوس، این حقیقتی است که آدمها به آسانی با آن می سازند.

کالیگولا: ( با تشددی ناگهانی) پس دور و بر من هرچه هست دروغ است و من می خواهم که مردم با راستی زندگی کنند! و اتفاقاً وسیله اش را هم دارم که آنها را وادارم تا با راستی زندگی کنند. چون می دانم که آنها چه ندارند، هلیکون. آنها معرفت ندارند، معلمی می خواهند که بداند چه می گوید.

هلیکون: کایوس، از حرفی که می زنم نرنجی: تو اول باید استراحت کنی.

کالیگولا: ممکن نیست، هلیکون. دیگر هیچ وقت ممکن نخواهد بود.

هلیکون: آخر برای وچه؟

کالیگولا: اگر من بخوابم کیست که ماه را به من بدهد؟

کالیگولا: و خواهش می کنک که بعد از این کمکم کنی……..در رسیدن به ناممکن.

ج: نقطه ی اوج، جایی است که قهرمان با جدی ترین چالش خود مواجه می شود، چالشی که اجتناب ناپذیر است و بیم آن می

  • ۹۹/۱۲/۱۸
  • مدیر سایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

Qajar carpet مکان ­یابی هنر معماری

تبار شناسی Rasht city

واکنش پرکین اعتماد به نفس اثرات فرآیند توکوفرولی پوشش بدن Village sports ضریب تغییرات روش آدومیان ژئوکالچر

Health assessment Hungry estimate ارشد پلیمر اسید آمینه پوشش بدن Like facades Public Schools

شرکت‌های تولیدی کلیله و دمنه افزایش وزن اصلاح ژنتیک میزان دینی طراحی کی وال

سالمند آزاری رویکرد احیا Fluorescence Teenage girl اثرات فرآیند Employment climate change Fertilizer 2 fluid flow ژئومکانیکی market regulation

آب و فاضلاب بازیابی گوگرد

هندو ایرانی مهندسی نساجی توسعه اقتصادی تصاویر x ray Gestational age

آینده ­نگری سبز آسیلال کار مختلط چهارگانه ژنو اسکندرنامه افزایش حلالیت ظرفیت قطع Purchase customers windows nt wind instruments

سرمایه فکری هنر معماری

ظلم ستیزی اثبات پایداری میزان دینی ترافیک شهری

شاه ‎پسند Future market پل های مورب و رتبه بندی توسعه اقتصادی ترافیک شهری wind instruments

افزایش وزن مایعات گازی فرهنگ سیاسی تلفیق دانش بومی

کاهش اراضی هنر معماری

اسکندرنامه سوگنو t s نابهنجاری رفتاری مسئولیت کیفری بیس فنول عدد اکتان Extrapolation کنترل‌کننده رضایتمندی برند سود مندی مزد ثابت بهداشت تغذیه تخریب اگزرژی اثرات فرآیند هوش کلامی تجزیه پروتئوم Gestational age

Transit of goods Morphodynamics رضایت مشتری

برق فشار قوی

نوستالژیک تقاضای بیمه عمر

واردات قطعی فشار مراقبتی حفره دهان سمینار عمران عدد اکتان urban edge تکنیک دلفی فازی Earthquake هموزیگوسیتی Damage repair

Hungry estimate واکنش پرکین اسید آمینه طرح مطالعاتی فرهنگ کیفیت Employment Social commitment Switchgears کنترل‌کننده Peace education

مهندسی نساجی آموزش صبر باور دینی سود معکوس Extrapolation رضایت زناشوئی

wind instruments Purchase customers ادله جرم تیر های بتنی مکان ­یابی آزمایشگاه آزمایشگاه سیستم های DG پنیر محلی عملکرد سازمانی توسعه دانش Social commitment Oil revenues

روش آدومیان Compost fertilizer

تولید بروش HI ادله جرم مایعات گازی

در زمان اتمام کار، برای ارسال متن یا فایل های تحویلی، با استفاده از دکمه‌ی «تحویل سفارش» وارد فرم تحویل سفارش شوید. در غیر این صورت سفارش شما در وضعیت «در حال انجام» باقی خواهد ماند.  

چشمه لرزه زا power converter Oil revenues ضریب تغییرات فروش نقدی تحلیل AHP مهندسی نساجی برق فشار قوی داوری خارجی Gestational age

کدگذار تنک انحلال وکالت

فناوری(UTAUT) مزد ثابت فروش نقدی اختلافات

فرهنگ کیفیت افزایش حلالیت پوشش بدن

تحلیل ساختاری

تحلیل ساختاری Indian and Iranian تمرین هوازی چهارگانه ژنو ادله جرم نگهداری غذا جراحی عمومی موضوع بیمه جراحی باز سنگ صنایع نسوز

برانگیختگی urban edge climate change

واردات قطعی چالش های حقوقی

Aluminizing The nature of hope Diwan Jami ظرفیت قطع تجزیه پروتئوم صنایع نسوز

رشد اقتصادی Village sports شاه ‎پسند صادرات برنج عدد اکتان Special crimes میزان دینی فروش نقدی

ظلم ستیزی چهارگانه ژنو معنادرمانی گروهی بیمه سلامت Future market کدگذار تنک Shared identity Indian and Iranian روغن ماهی

جریان نقد آزاد سواد جسمانی

اعتماد به نفس fast music تبار شناسی اعتماد به نفس Sociological روش ماهونی رشته برق مخابرات نابهنجاری رفتاری ظرفیت قطع fast music

اکسپرسیونیست مکان ­یابی موانع خدماتی کنترل رمپ رضایت زناشوئی

مسئولیت کیفری Shared identity Service system Ideological

تئوری دوگان

اکسپرسیونیست market regulation

نوستالژیک وارث کودک Health assessment

ظلم ستیزی سواد مالی سکولاریزاسیون هموزیگوسیتی تنش روتور موضوع بیمه تولید بروش HI Damage repair Alexithymia رشد اقتصادی Health assessment مضامین اشعار کنترل رمپ تخریب اگزرژی کسب وکار اختلالات رشدی Aluminizing چارچوب CMMI رضایتمندی برند واکنش پرکین Sociological صادرات برنج گیاهان زینتی مکان ­یابی سود انباشته سکولاریزاسیون آینده ­نگری توکوفرولی Fluorescence توریسم ورزشی اضافه وزن بیمه سلامت ترافیک شهری آموزش صبر Village sports کدگذار تنک Aluminizing سبز آسیلال Javascript Switchgears Diwan Jami Hungry estimate Extrapolation urban edge خشونت مردان Oil revenues بیوسولفور ارشد پلیمر

نکات خرید تلوزیون

فشار مراقبتی روش آدومیان understand بیس فنول مدیریت سیلاب برانگیختگی box section جراحی عمومی ادراک حسی حرکتی جراحی باز سنگ مایعات گازی تولید بروش HI رمانتیسیسم فشار مراقبتی Behavior factor

توریسم ورزشی سیستم سلولی چارچوب CMMI تحلیل AHP Social commitment The nature of hope Special crimes تکنیک دلفی فازی سکولاریزاسیون ادراک حسی حرکتی مدل پیشنهادی آب و فاضلاب تقاضای بیمه عمر فروش نقدی منطق فازی سواد مالی چالش های حقوقی اکراه بر اراده داوری خارجی چارچوب CMMI رویکرد احیا کنترل رمپ مسئولیت کیفری اسرای آزاد شده کسب وکار Rasht city

تئوری دوگان داوری خارجی Special crimes شرکت‌های تولیدی سوگنو t s رضایتمندی برند سواد جسمانی

fast music بازده عملیاتی سود انباشته موانع خدماتی اختلالات رشدی خستگی عضلات صنایع نسوز

Brand evidence box section Transit of goods سمینار عمران درآمد شهرداری سود مندی تعدیل گر جنسیت climate change

هندو ایرانی

AIM theory Javascript Fertilizer 2 سواد جسمانی

گیاهان زینتی تولید بروش HI Diwan Jami روش ماهونی سود مندی Fertilizer 2 خشونت مردان اخلاق مدیریتی ژئومکانیکی روش های تدریس درآمد شهرداری چالش های حقوقی مضامین اشعار understand اضافه وزن افزایش وزن Ideological باور دینی تصاویر x ray تنش روتور رمانتیسیسم Heart disease fast music

هندو ایرانی رشته برق مخابرات توریسم ورزشی آینده ­نگری کنترل‌کننده گیاهان زینتی چشمه لرزه زا Content model عملکرد کمی Heart disease رضایت مشتری

رضایت زناشوئی

ذهن سپهر Employment جراحی باز سنگ درآمد شهرداری
فریلنسر گرامی، طبق شرایط استفاده از خدمات سایت، مواردی نظیر طراحی گرافیکی، ترجمه و تولید محتوا جهت تکمیل سفارش باید متناسب با سلیقه‌ی خریدار باشند. لذا پیشنهاد می‌کنیم قبل از این که کار را به صورت کامل انجام دهید، در ابتدا یک نمونه‌ی اولیه از کار را برای مشتری ارسال نمایید و نظر مشتری را جویا شوید. سپس درصورتی که طرح و سبک کار مورد پسند خریدار بود کار را ادامه داده و به طور کامل تحویل دهید.
Future market آب و فاضلاب Shared identity

AIM theory تکنیک دلفی فازی windows nt windows nt Content model بیمه سلامت Behavior factor سیستم های اطلاعاتی مضامین اشعار Peace education

box section نقش رضایت مندی تخریب اگزرژی شاه ‎پسند فشار مراقبتی تجزیه پروتئوم تنش روتور عملکرد سازمانی تلفیق دانش بومی

ذهن سپهر فرهنگ سیاسی اخلاق مداری

Transit of goods خشونت مردان تحلیل AHP ژئوکالچر طراحی کی وال

Alexithymia فرهنگ سیاسی شرکت‌های تولیدی اثبات پایداری Teenage girl Rasht city

روش ماهونی Purchase customers Public Schools

روش هامرز نقش رضایت مندی اصلاح ژنتیک Fuel cell مزد ثابت آزمایشگاه Like facades عملکرد سازمانی اکراه بر اراده inventory موتور القایی

سالاری فر

Fertilizer 2 تجزیه پروتئوم inventory

موتور القایی روش هامرز Sociological گیاهان زینتی heart attack کدگذار تنک سرمایه فکری بهای تمام شده اثبات پایداری

The nature of hope اسید آمینه Ansal onion b

فناوری(UTAUT) بیوسولفور تلفیق دانش بومی

برانگیختگی توسعه اقتصادی cash market و رتبه بندی رضایت مشتری

Content model رمانتیسیسم

اکسپرسیونیست Morphodynamics رضایت زناشوئی

افزایش حلالیت برق فشار قوی سیستم های DG ژئومکانیکی بیس فنول

واردات قطعی understand

بازده عملیاتی

فناوری(UTAUT) inventory اختلالات رشدی رشد اقتصادی Like facades Ansal onion b تصاویر x ray Employment هموزیگوسیتی بیوسولفور سبز آسیلال

Brand evidence cash market Future market Ideological Morphodynamics تعدیل گر جنسیت ویندوز NT Brand evidence ویندوز NT اسکندرنامه سنسور رطوبت نابهنجاری رفتاری Switchgears جریان نقد آزاد

اسرای آزاد شده Health assessment سیستم سلولی آموزش صبر توکوفرولی The nature of hope ادراک حسی حرکتی کسب وکار تمرین هوازی تقاضای بیمه عمر کلیله و دمنه cheese plant رویکرد احیا cheese plant نگهداری غذا اصلاح ژنتیک

iran رشته برق مخابرات جریان نقد آزاد Compost fertilizer

Ansal onion b

ویندوز NT ژئوکالچر تئوری دوگان کنترل رمپ منطق فازی نقش رضایت مندی ظرفیت قطع

wind instruments