2-1-20-الگوها و چارچوبهای شایستگی.. 29
2-1-21-منابع پژوهشی شایستگی.. 29
2-2-1-تعریف مسئولیت احتماعی.. 33
2-2-2-مدلهای مسئولیت اجتماعی سازمانها 34
2-2-3-مدل پنج بعدی مسئولیت اجتماعی شرکتها 35
2-2-4-چارچوب تعیین استراتژیهای مسئولیت اجتماعی.. 35
2-2-5-مدل مسئولیت اجتماعی کارول. 35
2-2-6-اهمیت مسئولیت اجتماعی.. 36
2-2-7-اهمیت پیروی از مسولیت اجتماعی.. 36
2-2-7-نظریه های مسئولیت اجتماعی.. 37
2-2-8-آثار مثبت رعایت مسئولیت اجتماعی بر عملکرد و موفقیت سازمان. 38
2-2-9-ابعادمسئولیت های اجتماعی بنگاه ها 39
2-2-10-مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار. 40
2-2-11-دیدگاه دراکر، درباره مسئولیتهای اجتماعی.. 41
2-2-12-خودکنترلی در اجرای مسئولیتهای اجتماعی.. 42
2-2-13-تأثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان. 42
2-2-13-1-جلوگیری از غفلت مدیریت سازمان نسبت به محیط.. 42
2-2-13-2-ایجاد مدیریت اثربخش… 43
2-2-13-3-افزایش عظمت ،اعتبار و شهرت سازمان و بهبود چهره عمومی سازمان. 43
2-2-13-4-ارائه خدمت مؤثر به مردم. 43
2-2-13-5- مانع گریبان گیر شدن مشکلات جامعه به سازمان. 44
2-2-13-6-ایجاد توازن بین تعهدات و وظایف مختلف سازمان و مدیریت… 44
2-2-13-7-مانع وارد شدن خسارات جبران ناپذیر به جامعه و بهبود وضع جامعه. 44
2-2-13-8- فراهم شدن زمینه ایجاد پاسخگویی اجتماعی در سازمان. 44
2-2-13-9-موفقیت ، ادامه بقاء سازمان و توسعه پایدار سازمان. 45
2-2-13-10-مانع از بین رفتن ارزشهای انسانی و اخلاقی.. 46
2-2-13-11- برقرای تعادل بین مسئولیت و قدرت سازمان. 46
2-2-13-12- بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه. 46
2-2-13-13- نائل شدن سازمان به اهداف و منافع بلند مدت… 46
2-2-13-14-کاهش دخالت های دولت… 47
2-2-13-15- باعث هماهنگ شدن سازمانها با تغییر نیاز ها و توقعات عمومی.. 48
2-2-13-17-ایجاد شاخص ارزیابی مدیران. 49
2-2-17-سازمانهای متعالی، نمونه و سازمانهای مسئول. 49
2-2-18-استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی.. 50
2-2-19-رابطه اخلاق و مسئولیت اجتماعی مدیران. 51
2-2-21-منابع پژوهشی مسولیت اجنماعی.. 52
فصل سوم :روش تحقیق
3-2 – جامعه آماری و برآورد حجم نمونه. 57
3-3-1 – روش نمونه گیری و حجم نمونه. 57
3-5 – شیوه کد گذاری متغیر ها 59
3-6 – روایی و پایایی پرسشنامه. 60
3-8 – تجزیه و تحلیل داده ها 61
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-10-بررسی نقش ابعاد شایستگیهای مدیریتی در پیش بینی مسئولیت اجتماعی.. 75
5-4-1- مبتنی بر نظریات متخصصان در ادبیات پژوهش… 84
5-4-2- مبتنی بر نتایج پژوهش… 85
5-5-1- پیشنهاد های اجرایی.. 86
5-5-2. پیشنهاد های پژوهشی.. 86
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره(1-1)متغیرهای پژوهش به همراه ابعاد و گویه ها 11
جدول(2-1) از بوتلر و فلمینگ… 20
جدول(2-2) الگوی استاندارد شایستگی فردیMCI 23
جدول (3-1) جامعه آماری ونمونه آماری.. 58
جدول (4-1) میانگین و انحراف معیار متغیرها 64
جدول( 4-2) درصد فراوانی جنسیت افراد مورد بررسی.. 65
جدول (4-3) درصد فراوانی سطح تحصیلات افراد مورد بررسی.. 65
جدول(4-4) درصد فراوانی سابقه مدیریت افراد مورد بررسی.. 66
جدول (4-5) بررسی درصد فراوانی سابقه خدمت افراد مورد. 66
جدول(4-6) درصد فراوانی سن افراد مورد بررسی.. 67
جدول( 4-7): ماتریس همبستگی بین مسئولیت اجتماعی و مؤلفه های شایستگی مدیران. 68
جدول(4-8) آنالیز واریانس رگرسیون. 69
جدول( 4-9) نتایج تحلیل ضرایب رگرسیون. 69
جدول( 4-10) آنالیز واریانس رگرسیون. 70
جدول( 4-11) نتایج تحلیل ضرایب رگرسیون فرضیه فرعی دوم. 70
جدول( 4-12)آنالیز واریانس رگرسیون فرضیه سوم. 71
جدول( 4-13) نتایج تحلیل ضرایب رگرسیون فرضیه سوم. 71
جدول( 4-14)آنالیز واریانس رگرسیون فرضیه چهارم. 72
جدول (4-15)نتایج تحلیل ضرایب رگرسیون. 72
جدول (4-16)آنالیز واریانس رگرسیون فرضیه پنجم. 73
جدول (4-17) نتایج تحلیل ضرایب رگرسیون فرضیه پنجم. 73
جدول (4-18) آنالیز واریانس رگرسیون. 74
جدول (4-19) نتایج تحلیل ضرایب رگرسیون. 74
جدول( 4-20) تحلیل رگرسیون متغیرهای شایستگی مدیران با مسئولیت اجتماعی به روش مکرر. 75
جدول( 4-21 ) تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام. 76
ل |
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل(2-1) تفاوت صلاحیت و شایستگی…………………….. 20
شکل( 2-2) حوزه های کلان شایستگی 22
شکل(2-3) مدل کوه یخ اسپنسر و اسپنسر. 27
شکل (2-4) استرانژی مسئولیت اجتماعی.. 35
شکل (2-5) مدل مفهومی 51
فهرست پیوستها
عنوان صفحه
پرسشنامه مسئولیت اجتماعی مدیران. 93
چکیده
مهمترین هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی شایستگیهای مدیریتی و تاثیر آن در تحقق مسئولیت اجتماعی در سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل می باشد. روش تحقیق از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مشتمل بر کلیه مدیران آموزش و پرورش استان اردبیل که به تعداد 812 نفر بود که از این تعداد 357 نفر زن، و 455 مرد نفر بودند و با بهره گرفتن از فرمول کوکران تعداد 261 نفر، میزان نمونه آماری این تحقیق را تشکیل داد و از این تعداد 256 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از طریق نمونه گیری طبقه ای نسبی نمونه ها انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده هاپرسشنامه محقق ساخته شایستگی مدیران و مسئولیت اجتماعی بود که روایی محتوایی آن از طریق نظر متخصصان تأیید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بالاتر از 80 صدم به دست آمد. در نهایت اطلاعات گردآوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار spssدر دوسطح توصیفی شامل؛ فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و …، و همچنین در قسمت آمار استنباطی فرضیه ها با بهره گرفتن از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که از بین ابعاد شایستگی مدیران، شایستگی اجتماعی، شایستگی مدیریت و دانش توانایی پیش بینی و اثرگذاری معنادار متغیر مسئولیت اجتماعی مدیران را ندارد. و ابعاد شایستگی فنی مدیران، شایستگی رهبری و نظارتی مدیران، شایستگی بین فردی مدیران و شایستگی کسب و کار مدیران توانایی پیش بینی و تبیین متغیر سئولیت پذیری اجتماعی مدیران را دارد. و از بین متغیرهای اثرگذار عامل کسب و کار بیشترین تأثیر را بر متغیر ملاک، یعنی مسئولیت اجتماعی دارد.
کلید واژهها : مسئولیت اجتماعی،وظایف مدیران،سازمان ، شایستگی مدیران،
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
بدون تردید یکی از عناصر اساسی تکوین، توسعه و عوامل فرهنگی، اقتصادی اجتماعی هر جامعه نظام آموزش و پرورش آن است. نیل به اهداف آموزشی را با اصطلاح پیشرفت تحصیلی بیان میکنند. چرا که مهمترین و اصلیترین نشانه موفقیت سیستم تعلیم و تربیت در وصول به مقصود (اهداف)، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. در کل تحلیل و بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی میتواند زمینهساز اخذ تصمیماتی شود که کارایی درونی این نظام را بهبود بخشد. متعاقباً زمینههای توسعه را فراهم سازد. در بین دوره های تحصیلی آموزش و پرورش، دوره متوسطه به سبب وضع زیستی، اجتماعی و روانی دانشآموزان و همچنین به جهت تأثیرگذاری در تصمیمات، این دوره سنی در تمام عرصه های زندگی به عنوان محوریت موضوع انتخاب شده است (مهاجر ،1385).
با مطالعه در مورد کارکنان یک واحد میبینیم که توسعه و بهبود عملکرد کارکنان نتیجه یک عامل نیست بلکه عوامل و متغیرهای بسیاری در آن دخالت دارند، چنانچه ویژگیهای درون فردی کارکنان و شایستگی های مدیران از جمله موارد اساسی در این زمینه به شمارمی روند. در ادامه به توضیح مختصر هر یک از متغیرهای فوق میپردازیم
امروزه، رقابت شدید و تغییرات فناوری، فشار روزافزونی بر سازمانها و شیوه های متنوع آنها در افزایش بهره وری نیروی انسانی شان وارد می سازد.
gdk; nhkg,n :L
پایان نامه نقش شایستگیهای مدیران در تحقق مسئولیت اجتماعی |
- ۹۸/۰۶/۰۱