1-1. بیان مسأله. 4
1-2. اهمیت و ضرورت انجام پژوهش… 7
1-3. اهداف تحقیق.. 8
1-3-1. هدف اصلی. 8
1-3-2. اهداف فرعی. 8
1-4. سؤالات تحقیق.. 9
1-4-1. سؤال اصلی. 9
1-4-2. سؤالات فرعی. 9
1-5. فرضیات تحقیق.. 10
1-5-1. فرضیه اصلی. 10
1-5-2. فرضیات فرعی. 10
1-6. مدل مفهومی تحقیق.. 11
. 11
شکل (1-1). مدل مفهومی تحقیق.. 11
1-7. تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها: 11
1-7-1. سبک رهبری.. 11
1-7-2. یادگیری سازمانی. 12
تعریف عملیاتی: 12
1-7-3. سبک رهبری اتوکرات.. 12
1-7-4. سبک رهبری مشاوره ای.. 12
1-7-5. سبک رهبری مشارکتی. 12
1-7-6. سبک رهبری تفویضی. 13
1-7-7. چشم انداز مشترک.. 13
1-7-8. فرهنگ یادگیری سازمانی. 13
1-7-9. کار و یادگیری گروهی. 14
1-7-10. به اشتراک گذاشتن دانش.. 14
1-7-11. تفکر سیستمی. 14
1-7-12. رهبری مشارکتی. 15
1-7-13. توسعه شایستگیهای کارکنان. 15
1 – 8. طرح پژوهش و روش های تجزیه و تحلیل داده ها 15
1-9. مدل فرایندی پژوهش… 17
شکل( 1-2). مدل فرایندی پژوهش… 17
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 18
مقدمه. 19
بخش اول: مباحث نظری.. 20
2-1. مباحث مربوط به سبک رهبری.. 20
2-1-1. تعریف رهبری.. 20
2-1-2. تمایز مدیریت و رهبری.. 21
2-1-3. تعریف سبک رهبری.. 22
2-1-4. تئوری های رهبری.. 23
2-1-5. تئوری های شخصیتی رهبری.. 23
2-1-6. نظریه سنتی رهبری.. 24
2-1-7. نظریه صفات شخصی رهبر. 24
2-1-8. تئوری های رفتاری رهبری.. 25
2-1-9. مطالعات دانشگاه آیووا 25
2-1-10. مطالعات دانشگاه اُهایو 26
2-1-11. مطالعات دانشگاه میشیگان. 26
2-1-12. شبکه مدیریت.. 27
شکل( 2-1). شبکه مدیریت.. 28
2-1-13. تحقیقات اسکاندیناوی.. 28
2-1-14. تئوری های اقتضایی. 29
2-1-15. الگوی فیدلر. 30
شکل( 2- 2 )تئوری اقتضایی فیدلر. 31
2-1-16. تئوری موقعیتی هرسی و بلانچارد 31
شکل( 2- 3) الگوی موقعیتی رهبری هرسی و بلانچارد (اعرابی، رفیعی، ارشادی، 1382: 350). 33
2-1-17. تئوری مبتنی بر تبادل نظر رهبر با اعضاء. 34
2-1-18. تئوری مسیر ـ هدف.. 34
2-1-19. الگوی رهبری مشارکتی. 37
2-1-20. سیستمهای مدیریت.. 39
شکل (2-5). سبک رهبری لیکرت.. 40
2-1-22. تئوری های جدید رهبری.. 43
رهبران عملگرا 44
رهبرانی که تحول ایجاد میکنند. 45
2-2. مباحث مربوط به یادگیری سازمانی. 46
2-2-1. یادگیری چیست؟. 46
2-2-2. نظریه های یادگیری.. 47
2-2-2-1. نظریه رفتاری.. 47
2-2-2-2. نظریه شناختی. 47
2-2-2-3. نظریه شرطی کردن عامل. 48
2-2-2-4. نظریه یادگیری اجتماعی. 48
2-2-3. اندازه گیری یادگیری.. 49
نمودار 2-1. منحنی یادگیری.. 52
2-2-4. تفاوت آموزش و یادگیری.. 52
2-2-5. یادگیری در سازمان ها 53
2-2-5-1. کسب دانش.. 55
2-2-5-2. توزیع اطلاعات.. 55
2-2-5-3. تفسیر اطلاعات.. 57
2-2-5-4. حافظه سازمانی. 58
شکل( 2-6). فرایند یادگیری سازمانی. 60
2-2-6. تحلیل وضعیت یادگیری در سازمان. 61
2-2-6-1. ممیزی یادگیری.. 62
2-2-6-2. پرسشنامه جو یادگیری.. 64
روابط و شیوه مدیریت.. 66
زمان موجود برای یادگیری مؤثر. 66
آزادی عمل و مسئولیت.. 66
شیوه تیمی. 66
فرصت هایی برای شکوفایی. 66
راهنمایی موجود. 67
رضایت از محیط کار. 67
2-2-7. انواع یادگیری سازمانی. 67
2-2-8. سطوح یادگیری سازمانی. 72
2-2-8-1. یادگیری فردی.. 73
2-2-8-2. یادگیری تیمی و گروهی. 73
2-2-8-3. یادگیری فرابخشی. 74
2-2-8-4. یادگیری سازمانی. 74
2-2-9. مدل های سازمانی به عنوان یک سیستم یادگیری.. 75
2-2-10. برنامه های یادگیری در سازمان ها 76
2-2-11. تشکیل گروه های یادگیری.. 78
2-2-12. ابعاد زیر سیستم سازمانی برای یادگیری.. 79
2-2-13. استراتژی های برتر برای ساخت زیر سیستم های یادگیری و انتقال سازمان به سوی یادگیری سازمانی. 80
بخش دوم: مباحث تجربی. 82
2-3-1. مطالعات انجام شده در داخل کشور. 82
2-3-2. مطالعات انجام شده در خارج از کشور. 86
2-4. چارچوب نظری تحقیق.. 89
شکل (2-8). چارچوب نظری تحقیق.. 89
فصل سوم: روش تحقیق.. 90
مقدمه. 91
3-1. روش تحقیق.. 91
3-2. جامعه آماری و حجم نمونه: 92
3-3. ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات.. 93
3-4. روایی و پایایی پرسشنامه. 95
3-4-1. روایی پرسشنامه. 95
3-4-2. پایایی پرسشنامه ها 96
3-5. نحوه اجرای تحقیق.. 98
3-6 روش تجزیه وتحلیل دادهها 98
3-6-1. روش آمار توصیفی: 99
3-6-2. روش آمار استنباطی: 99
3-6-2-1. آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف (KS) 99
3-6-2-2. آزمون T یک نمونه ای.. 100
3-6-2-3. آزمون T دو نمونه ای (مقایسه میانگین دو جامعه) 100
3-6-2-4. آزمون مقایسه میانگین چند جامعه (ANOVA) 101
3-6-2-5. رگرسیون ساده 101
3-6-2-6. همبستگی. 102
3-7. آماره های تحقیق.. 103
فرضیه اصلی: 103
فرضیه فرعی 1: 103
فرضیه فرعی 2: 103
فرضیه فرعی 3: 103
فرضیه فرعی 4: 104
فرضیه فرعی 5: 104
فرضیه فرعی 6: 104
فرضیه فرعی 7: 104
فصل چهارم: یافته های تحقیق.. 105
مقدمه. 106
بخش اول: آمار توصیفی. 106
4-1. بررسی مشخصات اعضای نمونه. 106
4-1-1. وضعیت سن پاسخ دهندگان. 106
نمودار( 4-1). وضعیت سن پاسخ دهندگان. 107
4-1-2. وضعیت جنسیت پاسخ دهندگان. 107
نمودار(4-2). وضعیت جنسیت پاسخ دهندگان. 107
4-1-3. وضعیت سنوات خدمت.. 107
نمودار(4-3). وضعیت سنوات خدمت پاسخ دهندگان. 109
4-1-4. وضعیت سطح تحصیلات پاسخ دهندگان. 109
نمودار(4-4). وضعیت سطح تحصیلات پاسخ دهندگان. 109
بخش دوم: آمار استنباطی. 110
- ۹۸/۰۳/۱۶