عنوان کامل پایان نامه : رهاوردهای هرمنوتیک فلسفی گادامر برای برنامه فلسفه برای کودکان
۲. ۴٫ ۱. ۱٫ متیو لیپمن (۲۰۱۰–۱۹۲۲)
لیپمن چارچوب نظری برنامه فلسفه برای کودکان را در کتاب فلسفه در کلاس درس تبیین کرده است. او در این کتاب و سایر آثارش، ضمن انتقاد از نظام تربیتی موجود، بر این باور است که این نظام باید از نو طراحی شود. به نظر او، کودکان تشنه معنی هستند و برنامه درسی موجود، نمیتواند آنها را در این زمینه سیراب کند. لیپمن برنامه درسی خود را بر اساس رویکرد مهارتی به سه سطح تقسیم میکند:
۱. مهارتهای سطح پایین؛ شامل قصهگویی، ارائه دلیل، شکلدادن به سؤالات، برقراری رابطه تشخیصدادن و مقایسهکردن.
۲. مهارتهای سطح میانی؛ شامل شکلدهی مفهوم، تشبیه، استعاره و قیاس، مجموعهبندی، کشف ابهامات و شکافها، تمثیل و طبقهبندی.
۳. مهارتهای سطح بالا؛ شامل شکلدهی مفهوم، ارائه دلیل، قیاس شرطی، قیاس قطعی، تعمیم، برگردان، استنباط مجازی و استنباط فوری (قائدی، ۱۳۸۶: ۴۳).
به نظر لیپمن، فلسفه در معنای فلسفیدن، حلقه گمشده نظام تربیتی است. او عقیده دارد که فلسفه، با شگفتی آغاز میشود و شگفتی با معنی ارتباط دارد. معنییابی نیز زیربنای تفکر را تشکیل میدهد. او پژوهش اجتماعی، علمی و اخلاقی را با بررسیهای فلسفی و مقولات فلسفی یکپارچه میسازد. سپس هدفهای فلسفه برای کودکان را توضیح میدهد و بهبود توانایی استدلالکردن، پرورش خلاقیت، رشد فردی و میانفردی، پرورش درک اخلاقی، پرورش توانایی معنییابی در تجربه را از هدفهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان ذکر میکند (همان).
سوالات یا اهداف پایان نامه :
این پژوهش به دنبال بررسی و پاسخگویی به پرسشهای زیر است:
رهآورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای محتوای «برنامه فلسفه برای کودکان» چه میتواند باشد؟
رهآورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای روش «برنامه فلسفه برای کودکان» چه میتواند باشد؟
رهآورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای ارزیابی «برنامه فلسفه برای کودکان» چه میتواند باشد؟
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : رهاوردهای هرمنوتیک فلسفی گادامر برای برنامه فلسفه برای کودکان
- ۹۵/۰۵/۱۳