فصل دوّم: درآمدی بر معرفتشناسی و بررسی موانع موجود……………………………………………………. ۱۶
۲-۱- تمهید……………………………………………………………………………………………………………………………۱۷
۲-۲- تعریف معرفتشناسی………………………………………………………………………………………………………….۱۸
۲-۲-۱- معرفت گزارهای………………………………………………………………………………………………………………۱۹
۲-۲-۲- مؤلفههای اصلی معرفتشناسی………………………………………………………………………………………….۱۹
۲-۲-۲-۱- باور و تعریف آن………………………………………………………………………………………………۲۰
۲-۲-۲-۱-۱- اقسام باور………………………………………………………………………………………………………………۲۱
۲-۲-۲-۱-۱-۱- باورهای پایه………………………………………………………………………………………………….۲۱
۲-۲-۲-۱-۱-۲- باورهای غیرپایه………………………………………………………………………………………………….۲۳
۲-۲-۲-۲- صدق………………………………………………………………………………………………………………………..۲۴
۲-۲-۲-۳- توجیه……………………………………………………………………………………………………………..۲۵
۲-۲-۲-۳-۱- توجیه انسجامگرا………………………………………………………………………………………….۲۶
۲-۲-۲-۳-۱-۱- نقد و بررسی…………………………………………………………………………………………..۲۷
۲-۲-۲-۳-۲- توجیه مبناگرا……………………………………………………………………………………………….۲۷
۲-۲-۳- معرفتشناسی غربی…………………………………………………………………………………………………..۲۸
۲-۲-۴- معرفتشناسی اسلامی………………………………………………………………………………………………..۳۲
۲-۳- موانع موجوددر معرفتشناسی……………………………………………………………………………………….۳۳
۲-۳-۱- شکّاکیّت و تقابل آن با مبناگرایی………………………………………………………………………………….۳۴
۲-۳-۲- تسلسل معرفتی………………………………………………………………………………………………………….۳۷
۲-۴- خلاصهی فصل…………………………………………………………………………………………………………….۳۹
فصل سوّم: رویکرد مبناگرایی……………………………………………………………………………………………….۴۱
۳-۱- تمهید…………………………………………………………………………………………………………………………۴۲
۳-۲- تعریف مبناگرایی………………………………………………………………………………………………………….۴۴
۳-۳- مبناگرایی: رویکردی توجیهنگر………………………………………………………………………………………۴۵
۳-۴- اقسام مبناگرایی…………………………………………………………………………………………………………….۴۶
۳-۵- اهداف مبناگرایی…………………………………………………………………………………………………………..۴۷
۳-۶- سیر تاریخی مبناگرایی و مراحل تکوّن آن در معرفتشناسی غربی………………………………………۴۷
۳-۵-۱- مبناگرایی و راسیونالیسم……………………………………………………………………………………………..۵۰
۳-۵-۱-۱- راسیونالیسم ارسطویی………………………………………………………………………………………………….۵۱
۳-۵-۱-۲- راسیونالیسم دکارتی…………………………………………………………………………………………………….۵۱
۳-۵-۲- مبناگرایی و اِمپریسم…………………………………………………………………………………………………..۵۳
۳-۶-پیشینهی مبناگرایی در معرفتشناسی اسلامی……………………………………………………………………………۵۵
۳-۷- بدیلهای معرفتی مبناگرایی…………………………………………………………………………………………………..۵۶
۳-۷-۱- توجیه مبتنی بر انسجام……………………………………………………………………………………………….۵۷
۳-۷-۱-۱- نقد و بررسی……………………………………………………………………………………………………۵۹
۳-۷-۲- نامتناهیگرایی…………………………………………………………………………………………………………………۶۰
۳-۷-۲-۱- نقد و بررسی………………………………………………………………………………………………………………۶۱
۳-۷-۳- شکّاکیّت افراطی………………………………………………………………………………………………………..۶۱
۳-۷-۳-۱- نقد و بررسی………………………………………………………………………………………………………………۶۲
۳-۸- خلاصهی فصل…………………………………………………………………………………………………………….۶۴
فصل چهارم: مبناگرایی برتراند راسل……………………………………………………………………………………..۶۷
۴-۱- راسل و آثار علمی……………………………………………………………………………………………………………….۶۸
۴-۲-تحوّلات فکری راسل……………………………………………………………………………………………………………۷۱
۴-۳- علم و مسئلهی شناخت………………………………………………………………………………………………………..۷۶
۴-۳-۱- نمودار علم و مسئلهی شناخت………………………………………………………………………………………….۸۱
۴-۳-۲- سلسله مراتب معرفت………………………………………………………………………………………………..۸۲
۴-۳-۳- بدیهیّات…………………………………………………………………………………………………………………..۸۴
۴-۳-۳-۱- اصل امتناع تناقض…………………………………………………………………………………………….۸۸
۴-۳-۳-۱-۱- نقد و بررسی ……………………………………………………………………………………………..۹۰
۴-۳-۴-گزاره/ باور/ صدق و کذب/ حکم……………………………………………………………………………………….۹۲
۴-۳-۵-مکانیزم خطا در معرفتشناسی راسل……………………………………………………………………………….۱۰۰
۴-۳-۶-مفهوم “امر واقع” و اقسام آن………………………………………………………………………………………….۱۰۲
۴-۳-۶-۱- امور واقع اتمی……………………………………………………………………………………………… ۱۰۴
۴-۳-۶-۲- امور واقع مولکولی…………………………………………………………………………………………………….۱۰۵
۴-۳-۶-۳- امور واقع از راه آشنایی……………………………………………………………………………………۱۰۵
۴-۳-۶-۴- امور واقع مربوط به حافظه…………………………………………………………………………………………۱۰۷
۴-۳-۶-۵- امور واقع از راه دروننگری………………………………………………………………………………………..۱۰۸
۴-۳-۶-۵-۱- نقد و بررسی…………………………………………………………………………………………….۱۰۹
۴-۳-۶-۶- امور واقع سلبی……………………………………………………………………………………………………..۱۰۹
۴-۴-تجربهگرایی راسل…………………………………………………………………………………………………………..۱۱۰
۴-۵- راسل و مبناگرایی………………………………………………………………………………………………………………۱۱۴
۴-۵-۱- ادلّه و قراین بر مبناگرا بودن راسل…………………………………………………………………………………..۱۱۷
۴-۶- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………….۱۱۹
فصل پنجم: مبناگرایی علّامه طباطبائی…………………………………………………………………………………..۱۲۲
۵-۱- علّامه طباطبائی و آثار فلسفی………………………………………………………………………………………………۱۲۳
۵-۲- علم و مسئلهی شناخت……………………………………………………………………………………………….۱۲۴
۵-۲-۱-سلسله مراتب معرفت……………………………………………………………………………………………………..۱۲۷
۵-۲-۲-بدیهیّات………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۸
۵-۲-۲-۱- اقسام بدیهیّات………………………………………………………………………………………………..۱۲۹
۵-۲-۲-۲- بدیهیّات اوّلیّه و شکّناپذیری آنها……………………………………………………………………………۱۳۰
۵-۲-۲-۳- اصل امتناع تناقض، به عنوان اصلی حاکم بر تفکر………………………………………………………….۱۳۳
۵-۲-۲-۴- تصدیقات بدیهی و نحوهی ارتباط آنها با اصل امتناع تناقض………………………………………..۱۳۴
۵-۲-۲-۵- تصدیقات نظری و نحوهی ارتباط آنها با تصدیقات بدیهی…………………………………………….۱۳۵
۵-۲-۲-۵-۱- تسلسلناپذیری تصدیقات نظری………………………………………………………………………….۱۳۷
۵-۲-۳-تصدیق/ حکم/ قضیّه/ باور…………………………………………………………………………………………..۱۳۹
۵-۳- مکانیزم خطا در معرفتشناسی علّامه طباطبائی……………………………………………………………………..۱۴۴
۵-۴- علّامه طباطبائی، فیلسوفی رئالیسم………………………………………………………………………………………..۱۴۶
۵-۵- علّامه طباطبائی فیلسوفی مبناگرا…………………………………………………………………………………………..۱۴۸
۵-۵-۱- ادلّهی منطقی و موجّه در اثبات مبناگرا بودن علّامه طباطبائی………………………………………………..۱۵۲
۵-۶- خلاصهی فصل…………………………………………………………………………………………………………………۱۵۳
فصل هفتم: نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………۱۵۵
منابع………………………………………………………………………………………………………………………………۱۶۲
منابع فارسی و عربی…………………………………………………………………………………………………………۱۶۲
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………..۱۶۶
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………..۱۷۰
۱- ۱- بیان مسئله
مبناگرایی، دیدگاهی است درباب ساختارمعرفت، که از اینحیث،به توجیه باورهای استنتاجیمیپردازد.
براین اساس، «مبناگرایی، نگرشی استدرباب ساختار توجیهِ شناخت.»(Fumerton, 2005,p 284). که با ارجاع باورهای استنتاجی به باورهای پایه، ساختارمعرفت را توجیه مینماید.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |
بنابر اهمیّتِ این رویکرد درتبیین مسئلهی شناخت، بسیاری از معرفتشناسان، این دیدگاه توجیهنگر را پذیرفتهاند؛ چنانکه، با مطالعهی سیر تاریخ معرفتشناسی، میتوان به این نتیجه مؤول شد که اکثر معرفتشناسان نیز،مبناگرا بودهاند.
با اینوصف، معرفتشناسان مذکور، نه تنها خود را مبناگرا نمیخواندند بلکه تا دوران اخیر نیز، به این رویکرد توجیهنگر اشارهای نداشتهاند. براین اساس، استناد مبناگرا بودن به این معرفتشناسان، چیزی است که از نحوهی تفکر مبناگرایانهی آنان استنباط میگردد. نمونهیبارز این امر، راسل و علّامه طباطبائی است که هریک از آنان، علیرغم اذعان به تئوری مطابقت، هیچ وقت خود را به عنوان یک فیلسوف مبناگرا معرّفی نکردهاند.
باتوجّه به این موارد میتوان تصریح نمود که مبناگرایی، رویکردی جدید و مربوط به قرن بیستم نیست، بلکه سابقهی آن، به قدمت طولانی تئوری مطابقت برمیگردد.[۱]
نکتهای که دراینجا باید متذکّر شویم این است که، اکثر مبناگرایان دراثبات باورهای مبنایی خود، از برهان نفی تسلسل استفاده کردهاند؛ چنانکه،ارسطو دراینزمینه، ، معتقد است که «به طورکلی ممکن نیست برای همۀ چیزها برهانی یافت شود وگرنه جریانی تا بینهایت کشیدهمیشود که دیگر برهانپذیر نیست» ( ارسطو، ۱۳۷۷، ص ۹۸).
راسل، غالباً درحوزهی تجربهگرایی،بهعنوان فیلسوفی مبناگرا محسوب میشود.به اینمعنا که وی، حسیّات را به عنوان مأخذ باورهای حسّی و بدیهی لحاظ میکند و از این حیث، به توجیه باورهای استنتاجی میپردازد.
راسل، درمعرفتشناسی خود، به مفهوم سلسلهمراتب معرفت، توجّه خاصّی دارد و درتمام دورهها، آن را به عنوان مفهومیکانونی لحاظ میکند. به نظر وی، «وظیفهی اصلی معرفتشناس مرتبکردن معلوماتی ادعایی در سلسلهمراتب معرفت است.معرفت با باورهای پایه آغاز شود.»(Chisholm, 1989,p421).
- ۹۹/۰۹/۰۳