مبحث سوم: نقش روابط دیپلماتیک در سیاست داخلی و خارجی کشورهادستگاه دیپلماسی هر کشور متشکل از دوبخش است :الف : کارگردانان وسیاست خارجی (سران کشورها )ب : مأموران دیپلماتیک (مجرییا دیپلمات)تفاوت کارگردانان سیاست خارجی با مأموران دیپلماتیک :1- کارگردانان سران تصمیم گیری هستند دیپلمات ها اجرا کنندگان هستند.2- کارگردانان ازلحاظ دیپلماتیک دارای جایگاه بالاتری هستند3-…
جنایت علیه بشریت
مبحث سوم: نقش روابط دیپلماتیک در سیاست داخلی و خارجی کشورها
دستگاه دیپلماسی هر کشور متشکل از دوبخش است :
الف : کارگردانان وسیاست خارجی (سران کشورها )
ب : مأموران دیپلماتیک (مجرییا دیپلمات)
تفاوت کارگردانان سیاست خارجی با مأموران دیپلماتیک :
1- کارگردانان سران تصمیم گیری هستند دیپلمات ها اجرا کنندگان هستند.
2- کارگردانان ازلحاظ دیپلماتیک دارای جایگاه بالاتری هستند
3- سران یا کارگردانان درکشورخودشان ساکنند وتصمیم می گیرند اما مجریان در کشورهای دیگر شاغلند .
4- از لحاظ حقوق دیپلماتیک ، سران دارای مصونیت های بیشتری هستند درمیان کارگردانان سیاست خارجی ریاست جمهوری از همه بانفوذ تر است وبالاترین اختیرات رادارد .(رییس جمهور، رهبر ، پادشاه)
چهارمورد ازبالاترین مسائل سیاست خازجی که برعهده رییس جمهورکشورها است به شرح ذیل می باشد.
الف : اعلام جنگ یا صلح ب : تعیین و.اعزام نمایندگان دیپلمات به سایر کشورها ج : پذیرش استوارنامه ی نمایندگان دیپلماتیک کشورهای دیگر خ : امضاءی قراردادها وموافقت نامه های خارجی .
درایران بالاترین مقام رهبر است اما ازسوی دیگر تشریفات رسمی وپذیرش استوارنامه توسط رییس جمهور انجام می شود واین یک ابهام است که درروابط ایران از لحاظ دیپلماتیک وجود دارد زیرابنا به متن صریح قانون اساسی ، رهبر شخص اول مملکت ورییس جمهور شخص دوم درایران است ورودو خروج سران کشورها باتشریفات خاص همراه است
استثنائاتی که باعث عدم مراسم تشریفات می شود.
الف : به دلیل مسائل امنیتی = حفاظت ازسران کشورهای دیگر از وظایف کشورهای میزبان است مصونیت سران کشورها بصورت مطلق نیست بلکه این مصونیت درصورت انجام تخلفات یا خیانت سایر کشورها دراین حالت از آن رییس صلب مصونیت می کنند واین مطلب درمورد کشتار دسته جمعی ، جنایت علیه بشریت ، جنایات جنگی جنایات تجاوز که باعث از بین رفتن مصونیت می شود .
مسائلی که یک رییس مملکت باید درمملکت دیگر رایت کند . الف) قوانین مرسوم ومتعارف راباید رعایت نماید. ب) همراهان رییس کشور نیز باید به همین صورت آداب ورسوم کشورمیزبان راراعایت نماید.
موضوع روئسای جمهور کشورها پس از دوران مأموریت : بطور عمومی در سطح بین المللی به این صورت است که روسای کشورها پس ازدوران تصدی خود نیز ازویزای دیپلماتیک استفاده می نمایند ومانند افراد عادی نیستند .
وزیز خارجه : وزیر امورخارجه مقام بعد از رئیس جمهور درامورخارجی کشور است ضمن اینکه وزارت خارجه یکی از نهادهای پی گیری روابط دیپلماتیک کشورها هستند
وزیر خارجه دو وظیفه اصلی دارد : الف : وظایف داخلی ب : وظایف خارجی
الف : وظایف داخلی : طبعاٌ وزیر خارجه جزء هیئت دولت است ودر جلسات دولت شرکت می کند واهداف درخواستی کابینه را نیز پی گیری می کند : وظیفه دیگر وزیر امورخارجه ار تباط با نمایندگان دیگر وبررسی وپیگیری آنها ، نظارت سفیران وسفارتخانه های کشورهای خارجی درکشورخود.، حضور در مناسبت های مختلف ومراسمات به عنوان یکی از اعضای کابینه ، انعقاد قراردادواسناد ، حضور در مراسم های مختلف سیاسی ومصاحبه.
ب :وظایف خارجی : ارتباط با سفیران ونمایندگان کشور متبوع خود در کشورهای خارجی وارتباط با وزارتخانه ها خارجی ، ارتباط با اتباع خود وحمایت سیاسی ازآنها ، سفرهای خارجی ، امضاء قرارداد های بین المللی (درصورتیکه قراردادخیلی مهم باشد رییس دولت ودرسطح معمولی نمایندگان وزیر)، انتخاب سفیران (سفیران توسط وزیر خارجه پیشنهاد می شوند ورئیس جمهور آنرا موردموافقت یا رد قرارمی دهد).(عبدالهی،1389،6-5 )
- ۹۸/۰۴/۲۴